Veelgestelde vragen

Verwarmingsketel bestellen

  • Hoe weet ik zeker dat de door mij bestelde verwarmingsketel de meest geschikte is?

    De ketelzoeker helpt je een verwarmingsketel voor jouw woonsituatie te vinden. Na je bestelling komt een verwarmingsexpert langs om te controleren of de door jou gekozen ketel de meest geschikte is. Is dat niet het geval, dan kan je je bestelling nog aanpassen.
  • Kan ik mijn bestelling nog wijzigen als blijkt dat ik de verkeerde ketel heb besteld?

    Ja. Na de bestelling komt een verwarmingsexpert bij je langs om na te gaan of de door jou bestelde ketel de meest geschikte is. Is dat niet het geval, dan kun je je bestelling aanpassen.
  • Wat zit er allemaal in de prijs van een verwarmingsketel?

    De verwarmingsketel, inclusief 6% btw. Dat is het btw-tarief voor woningen die ouder zijn dan 10 jaar. Is je woning jonger, dan geldt een btw-tarief van 21%.

    De installatie van je verwarmingsketel zit niet in die prijs. Bij elke ketel stellen we je wel de prijs voor een standaardinstallatie voor.
  • Kan ik een offerte voor een verwarmingsketel aanvragen, zonder online te bestellen?

    Ja, dat kan. Neem contact op met verwarmingsketelshop.be en maak een afspraak met een van onze verwarmingsexpert. Die komt dan langs bij je thuis en maakt vervolgens een offerte op maat op.

Verwarmingsketel vervangen

  • Wanneer moet ik mijn verwarmingsketel laten vervangen?

    Vanaf 10 à 12 jaar kan het al renderen om je verwarmingsketel te vervangen, ook werkt hij nog goed. Dat komt omdat het rendement van je verwarmingsketel afneemt met de jaren (daarom moet je hel regelmatig laten onderhouden). En omdat de nieuwe condensatieketels een beter rendement hebben dan de oudere modellen. De besparing die je met een nieuwe ketel realiseert kan dan opwegen tegen de kosten voor het plaatsen van een nieuwe. Zeker als je veel energie verbruikt.
  • Hoe lang gaat een verwarmingsketel doorgaans mee?

    Het goede nieuws: een goed onderhouden verwarmingsketel kan gerust 25 of zelfs 30 jaar meegaan. Er is echter ook minder goed nieuws. Oude verwarmingsketels zijn veel minder zuinig dan de nieuwe. Daardoor betaal je jaarlijks 10% tot 30% meer aan energiekosten dan met een moderne verwarmingsketel. Met een nieuwe ketel bespaar daarom al snel tussen de 200 à 500 euro per jaar.

    Vanaf 10 à 12 jaar is het de moeite om na te gaan of een nieuwe ketel voordeliger is voor jouw woonsituatie.

Installatie

  • Kan ik een verwarmingsketel kopen en hem dan zelf installeren (of laten installeren)?

    Neen. We verkopen enkel verwarmingsketels met installatie door onze eigen gecertificeerde techniekers. Alleen dan kunnen we garanderen dat de ketel perfect is afgesteld en werkt zoals hij hoort te werken.
  • Wat houdt een standaardinstallatie in?

    Alle installatiekosten voor een gemiddelde woning in Vlaanderen: werkuren van de installateurs, de rookgasafvoer, de condensafvoer en de aansluitstukken. Let wel op: dit is een indicatieve prijs. De uiteindelijk prijs voor de installatie kan hiervan afwijken. Na een bezoek van onze verwarmingsexpert krijg je een definitieve offerte voor de installatie.
  • Kan verwarmingsketelshop.be mijn volledige cv-installatie (inclusief leidingen en radiatoren) installeren of vervangen?

    Jazeker. Neem dan best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor een afspraak met een verwarmingsexpert.
  • Installeren jullie ook vloerverwarming?

    Jazeker. Ook leidingen, radiatoren en alles wat met je verwarming te maken heeft. Neem best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor een afspraak met een verwarmingsexpert.
  • Installeren jullie ook andere verwarmingssystemen (warmtepomp, zonneboiler, aparte boiler …)

    Jazeker. Neem best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor een afspraak met een verwarmingsexpert.
Toon meer

Onderhoud verwarmingsketel

  • Wat houdt een onderhoud van een verwarmingsketel in?

    • Ketelcheck (ook veiligheidscontrole van je gasketel of mazoutketel) • Reinigen van verschillende onderdelen van de verwarmingsketel, waaronder de brander. • Controleren en reinigen van de rookgasafvoer van je verwarmingsketel • De brander van je verwarmingsketel terug afstellen voor een perfecte verbranding

    Na het ketelonderhoud krijg je een reinigingsattest (of verbrandingsattest) van je verwarmingsketel. Verplaatsingskosten en werkuren zijn inbegrepen in de vaste prijs van het onderhoud van je verwarmingsketel. Wisselstukken niet.
  • Welke kosten rekenen jullie aan voor een onderhoud?

    De vaste onderhoudsprijs zoals geafficheerd op de website. Daarin zitten werkuren en verplaatsingskosten. Mogelijke wisselstukken zitten niet in de vaste onderhoudsprijs. Die rekenen we apart aan.
  • Hoe lang duurt een onderhoud van een verwarmingsketel?

    1 à 1,5 uur voor een gasketel. 1,5 à 2 uur voor een mazoutketel.
  • Moet ik thuis zijn als je mijn verwarmingsketel komt onderhouden?

    Er moet iemand thuis zijn om de onderhoudstechnieker binnen te laten en aan te geven waar de ketel zich bevindt.
  • Welke documenten of attesten krijg ik na het onderhoud?

    Een wettelijk verplicht reinigingsattest (of verbrandingsattest) van je verwarmingsketel. En een werkbon. Op die werkbon staan de eventueel in rekening te brengen wisselstukken die de technieker heeft moeten vervangen.
Toon meer

Onderhoudsplan

  • Hoe vaak onderhoudt verwarmingsketelshop.be mijn verwarmingsketel als ik een onderhoudsplan afsluit?

    Je gasketel moet je om de twee jaar laten onderhouden. Je mazoutketel elk jaar. Dat zijn de wettelijke verplichtingen. Kies je een onderhoudsplan, dan houden we ons aan die wettelijke verplichtingen.
  • Hoe betaal ik mijn onderhoudsplan?

    Je kan kiezen tussen 2 betalingsmogelijkheden: ofwel maandelijks via domiciliëring, ofwel jaarlijks via overschrijving. Kies je voor domiciliëring, dan verloopt de betaling automatisch. Maandelijks gaat er een klein bedrag van je rekening en verder hoef je niets te doen. Je domiciliëringsopdracht is op elk moment opzegbaar. Kies je voor een jaarlijkse overschrijving dan sturen we je elk jaar een betalingsherinnering.
  • Ik verhuis. Kan ik mijn onderhoudsplan behouden?

    Je kan dezelfde formule behouden. Maar aangezien je in je nieuwe woning een andere verwarmingsketel hebt, zullen we die dus eerst analyseren. Daarna maken we een nieuwe overeenkomst op.
  • Hoe kan ik mijn onderhoudsplan opzeggen?

    De looptijd van je onderhoudsplan is minimaal 1 jaar. Daarna is ze maandelijks opzegbaar. Je onderhoudsplan opzeggen doe je schriftelijk, bijvoorbeeld via e-mail. Voor meer informatie hierover, bel 0800 12 036.
  • Mijn ketel komt niet van verwarmingsketelshop.be. Kan ik dan bij jullie een onderhoudsplan afsluiten?

    Jazeker. Verwarmingsketelshop.be biedt onderhoudsplannen aan voor alle soorten en merken verwarmingsketels. Ook voor ketels die niet door ons zijn geïnstalleerd.

Herstelling ketel

  • Mijn verwarmingsketel werkt niet meer? Wat moet ik doen?

    Het probleem kan je soms zelfs eenvoudig verhelpen. Check daarom eerst de zaken die vermeld zijn in dit adviesartikel.

    Nog steeds problemen? Meld het ons dan via 0800 12 036 of via het herstelformulier. We nemen meteen contact op en herstellen zo snel mogelijk je verwarmingsketel.
  • Ik heb wel verwarming, maar geen warm water meer. Wat moet ik doen?

    Het probleem kan je soms zelfs eenvoudig verhelpen. Check daarom eerst de zaken die zijn vermeld in dit adviesartikel.

    Nog steeds problemen? Meld het ons dan via 0800 12 036 of via het herstelformulier. We nemen meteen contact op en herstellen zo snel mogelijk je verwarmingsketel.
  • Welke kosten rekent verwarminsketelshop.be aan bij een herstelling?

    Verplaatsingskosten (forfaitair bedrag), werkuren van de technieker en eventuele wisselstukken.
  • Moet ik thuis zijn als de technieker mijn verwarmingsketel komt herstellen?

    Er moet iemand thuis zijn om de technieker binnen te laten en aan te geven waar de ketel zich bevindt.
  • Als ik een ketel huur en een storing heb, hoe lang duurt het voordat de technieker komt?

    Als je ’s ochtends voor 10 uur belt, helpen we je nog dezelfde dag uit de problemen. Bel je later op de dag, dan komen we de dag erna.
Toon meer

Thermostaten

  • Welke thermostaten kan ik kiezen?

    Voor elke verwarmingsketel bieden we je drie mogelijkheden. Een standaardthermostaat van de fabrikant van de verwarmingsketel. Een geavanceerde versie van de fabrikant van de verwarmingsketel. En een slimme thermostaat.
  • Zit er een thermostaat bij mijn ketel als ik die aankoop?

    Neen. Er is geen thermostaat inbegrepen in de prijs. Sommige mensen hebben al een thermostaat en willen die niet vervangen.

    Als je een ketel bestelt, stellen we je altijd drie thermostaten voor: een standaardthermostaat van de fabrikant van de verwarmingsketel; een geavanceerde versie van de fabrikant van de verwarmingsketel; en een slimme thermostaat.
  • Kan ik mijn bestaande thermostaat behouden als ik een nieuwe verwarmingsketel plaats?

    In vele gevallen kan dat. De verwarmingsexpert kan dat nagaan bij de eerste afspraak.

Verwarmingsketel huren

  • Wat is het verschil tussen een verwarmingsketel kopen en huren?

    Als je verwarmingsketel koopt, wordt de ketel jouw eigendom. Dat betekent onder andere dat de verantwoordelijkheid en de kosten voor onderhoud en herstelling (na de garantieperiode van 2 jaar) voor jou zijn.

    Als je je verwarmingsketel huurt, blijft hij eigendom van verwarmingsketelshop.be. Je betaalt dan maandelijks een klein vast bedrag voor het gebruik van de ketel. Behalve een eenmalige installatiekost, zijn alle kosten aan de ketel – voor het gebruik, alle onderhoudsbeurten, herstellingen en wisselstukken – voor verwarmingsketelshop.be. Je kunt al een verwarmingsketel huren vanaf 32,75 euro per maand.
  • Hoe lang duurt de huurperiode?

    Je sluit een huurcontract af voor een periode van twaalf jaar. Na afloop van de huurperiode heb je drie mogelijkheden. 1) Een nieuw contract aangaan voor 12 jaar. We vervangen dan de oude ketel door een nieuwe, energiezuinigere ketel. 2) De bestaande ketel overnemen van verwarmingsketelshop.be. We rekenen daarvoor een bedrag aan gebaseerd op de restwaarde van de verwarmingsketel. 3) Geen nieuw huurcontract aangaan, maar een nieuwe verwarmingsketel kopen.
  • Waarom een verwarmingsketel huren? Wat zijn de voordelen?

    Het grote voordeel: je bent van alle zorgen verlost. Behalve de installatie (eenmalige kost) neemt verwarmingsketelshop.be gedurende de huurperiode immers alle zorgen en onkosten op zich: • aankoop van de verwarmingsketel, • onderhoud, • herstellingen, • wisselstukken bij herstelling, • verplaatsingskosten bij herstelling.

    Nog enkele voordelen van een huurcontract: • Je betaalt maandelijks een klein bedrag. Je moet dus niet meteen een groot bedrag te investeren. • Je bent altijd verzekerd van een moderne, hoogkwalitatieve en energiezuinige verwarmingsketel. We onderhouden de ketel zoals het hoort. • Is er toch een probleem met je verwarmingsketel? Dan krijg je, samen met klanten die een onderhoudsplan hebben, voorrang. Als je belt voor 10 uur, helpen we je nog dezelfde dag uit de nood.
  • Ik wil een verwarmingsketel huren. Kan ik dan kiezen uit alle ketels?

    Ja. Maak gebruik van de ketelkiezer om de meest geschikte ketel voor je woning te kiezen. Een verwarmingsexpert komt dan langs om na te gaan of deze ketel de meest geschikte is.
  • Wat zit er allemaal in de huurprijs van een verwarmingsketel?

    Het gebruik van de verwarmingsketel, het onderhoud, alle herstellingkosten en de verplaatsingkosten en wisselstukken die daarbij horen. Enkel de installatie zit niet in de huurprijs en is apart te betalen.
Toon meer

Betalingen

  • Moet ik de onderhoudstechnieker meteen betalen na het ketelonderhoud?

    Neen. Je krijgt na het onderhoud een factuur. Die is te betalen 15 dagen na het onderhoud.
  • Kan ik een ketelonderhoud aanvragen, zonder online te bestellen en te betalen?

    Ja, dat kan. Neem rechtstreeks contact op met verwarmingsketelshop.be.
  • Hoe betaal ik mijn onderhoudsplan?

    Je kan kiezen tussen 2 betalingsmogelijkheden: ofwel maandelijks via domiciliëring, ofwel jaarlijks via overschrijving. Kies je voor domiciliëring, dan verloopt de betaling automatisch. Maandelijks gaat er een klein bedrag van je rekening en verder hoef je niets te doen. Je domiciliëringsopdracht is op elk moment opzegbaar. Kies je voor een jaarlijkse overschrijving dan sturen we je elk jaar een betalingsherinnering.
  • Hoe kan ik de huurprijs betalen?

    Je kan kiezen. Ofwel maandelijks via domiciliëring. Ofwel éénmaal jaarlijks. We sturen je daarvoor een betalingsherinnering.

Overige diensten

  • Doen jullie ook het onderhoud voor mijn ventilatiesysteem, airco, warmtepomp of waterontharder?

    Jazeker. Vermeld bij de bestelling (opmerkingen onderaan) wat je samen met je verwarmingsketel wilt laten onderhouden. Of neem meteen contact op met verwarmingsketelshop.be. Dan kan men je meteen de kostprijs melden van een gecombineerd onderhoud verwarmingsketel + ventilatiesysteem (of airco, warmtepomp, waterontharder).
  • Installeren jullie ook vloerverwarming?

    Jazeker. Ook leidingen, radiatoren en alles wat met je verwarming te maken heeft. Neem best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor een afspraak met een verwarmingsexpert.
  • Installeren jullie ook andere verwarmingssystemen (warmtepomp, zonneboiler, aparte boiler …)

    Jazeker. Neem best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor een afspraak met een verwarmingsexpert.
  • Installeren jullie ook houtketels of pelletketels?

    Jazeker. Voor het bestellen en installeren van een houtketel of een pelletketel neem je best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be.
  • Installeren jullie ook stookplaatsen voor appartementen of grote gebouwen?

    Jazeker, alhoewel dat afhangt van de grootte van de stookplaats. Neem best meteen contact op met verwarmingsketelshop.be voor meer informatie of een afspraak met een verwarmingsexpert.